Lions Internasjonale Fredsplakatkonkurranse

Publisert av Tom Alkanger den 04.12.23.

Vi møtte elever og lærere noen dager før fristen for innlevering og de var fulle av begeistring for prosjektet og kreativiteten og iveren var stor. Fredsduer, peacemerker, verdens flagg og hjerter var gjengangere. Nøye hadde de tenkt igjennom hvordan plakaten skulle utformes og fargelegges, en drøm skulle fortelles i en tegning. Juryen så tidlig at det ville bli vanskelig å finne kun en vinnerplakat.

Lions Fredsplakatkonkurranse er en årlig, internasjonal tegnekonkurranse for barn mellom 11 og 13 år. Programmet heter "Lions International Peace Poster Contest" og er et samarbeid mellom Lions International og FN. Målet med konkurransen er å oppmuntre til refleksjon og kreativitet rundt fredstanken, og passer fint for markeringen av den internasjonale fredsdagen 21. september eller FN-dagen 24. oktober. Tegnekonkurransen har nytt tema hvert år, og handler alltid om fred. Tema for 2023 -2024 er «Dare to Dream", oversatt til "Våg å drømme".

Til tross for kort frist bidro Martina, Ulas og Elisabeth med stort engasjement og entusiasme sammen med de øvrige lærere på trinnet, Maria, Kristine og Kim.

Vinner fra Nesodden ble i år Julia mens Mille og Andreas fikk diplom for mest originale og kunstneriske plakater.

Julias plakat har et kunstneriske utrykk som viser at samhold står sterkt uansett nasjonalitet, etnisitet og religion. Drømmen om fred er vakkert illustrert på hoveddelen av plakaten mens krig ligger og ulmer i rammen rundt.

Plakaten hennes er ikke bare representant for Nesodden, men er også blitt plukket ut til å representere hele Follo region. Lions Club Nesodden er fulle av begeistring og heier på Julias plakat. Vi har tro på at den vil komme langt.